РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА ОРГАНІЗАЦІЄЮ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ
Головними умовами для підвищення опору дитячого організму до захворювань, для нормального росту і розвитку дітей є раціональний режим харчування та збалансованість раціону.
Показниками правильної організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах є показники їхнього стану здоров'я (ступінь фізичного розвитку, захворюваність тощо).
При організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах слід керуватися чинними нормативно-правовими документами.
У ДНЗ незалежно від підпорядкування, типу і форми власності відповідальними за організацію харчування дітей є засновники (власники), органи управління освіти, керівники дошкільних навчальних закладів, а контроль за організацією харчування покладається на керівника та медичних працівників.
Контроль за харчуванням починається з моменту складання меню-розкладу і продовжується на всіх етапах приготування їжі. Він проводиться щоденно і включає аналіз харчування на фізіологічну повноцінність прискладанні меню, контроль заякістю продуктів, дотриманням норм вкладених продуктів і виходом страв, технологією приготування та якістю приготовленої їжі, за її роздачею по групах, дотриманням санітарно-гігієнічного режиму харчоблоку і допоміжних приміщень, веденням документації з харчування, організації харчування по групах, виховання культурно-гігієнічних навичок тощо.
Медичний працівник дошкільного навчального закладу здійснює постійний контроль за:
- якістю продуктів харчування та продовольчої сировини, які надходять до закладу, умовами їх
зберігання та дотриманням термінів реалізації; - якістю приготування їжі (технологія приготування, дотримання норм вкладених продуктів, вихід
страв, смакові якості їжі); - роздачею їжі по групах;
- організацією харчування по групах, вихованням у дітей культурно-гігієнічних навичок;
' дотриманням санітарно-епідеміологічного режиму на харчоблоці й у допоміжних приміщеннях;
- дотриманням правил особистої гігієни працівниками харчоблоку;
- своєчасністю проходження медичних оглядів працівниками харчоблоку.
Медичний працівник щоденно аналізує харчування на фізіологічну повноцінність; один раз на десять днів проводить аналіз якості харчування (виконання затвердженого набору продуктів); щомісяця проводить більш глибокий аналіз харчування на збалансованість.
Керівник дошкільного навчального закладу здійснює загальне керівництво організацією харчування, зокрема:
- контролює роботу працівників (медичних, харчоблоку, комірника), які відповідають за організацію
харчування; - контролює постачання продуктів, дотримання правил їх зберігання і використання, постановку
роботи на харчоблоці, правильність складання меню-розкладу, дотримання санітарно-гігієнічних вимог
при приготуванні та видачі їжі; - періодично перевіряє організацію харчування дітей у групах.
Аналіз харчування проводиться щоквартально. Результативність перевірок узагальнюється наказом по дошкільному навчальному закладу.
Періодичність аналізу залежить від конкретного стану харчування у дошкільному навчальному закладі.
Вивчення стану харчування завжди проводиться в присутності працівника, який безпосередньо відповідає за цю роботу в цілому, і кожного працівника, якого стосується організація харчування.
Під час вивчення необхідно здійснювати об'єктивний аналіз роботи, давати правильну оцінку в цілому роботі медичних сестер, інших працівників, відповідальних за харчування. Оцінка повинна бути підтверджена фактами.
Успіх вивчення стану організації харчування залежить від підготовки до здійснення перевірки: точності і чіткості поставленої мети, складання плану, ознайомлення з висновками і пропозиціями попередніх вивчень.
Після вивчення питання організації харчування оформлюються відповідні висновки і пропозиції (вони складаються чітко, стисло, в певній логічній послідовності, їхня структура повинна відповідати змісту завдань, які ставилися. Не можна обмежуватись лише поверхневим описом або констатацією фактів).
З метою своєчасного проведення контролю за організацією харчування дітей, вжиття заходів щодо його покращення у дошкільному навчальному закладі планується відповідна робота у річному плані роботи. Форми проведення можуть бути різними. Це і організація роботи ради з харчування, і проведення виробничих нарад. Питання харчування може виноситись для обговорення на педагогічну раду. Проводяться консультації для різних категорій працівників з даного питання тощо.
Рада з харчування створюється у дошкільному навчальному закладі на підставі наказу по закладу. До її складу входять представники адміністрації (завідувач, вихователь-методист, медична сестра), педагогічного колективу, обслуговуючого персоналу. До складу ради можуть залучатися і представники батьківської громадськості.
Засідання ради може проводитися один раз на квартал чи щомісячно, а за потреби — позачергово. Складається план роботи засідань, у якому визначаються актуальні питання, що потребують вивчення і удосконалення. Також члени ради залучаються до проведення контролю за організацією харчування.
Орієнтовний план роботи ради з харчування на______________ навчальний рік:
- вересень: визначення складу ради, написання плану роботи;
- жовтень: заслуховування аналізу виконання норм харчування за 9 місяців (медична сестра); вжит
тя заходів щодо повного виконання норм з плодово-овочевої продукції; - листопад: перевірка видачі готової їжі з харчоблоку, відповідності нормам, правильності роздачі
по групах (результати заслуховуються на виробничій нараді); - грудень залучення членів ради до прийому продуктів (визначення якості); заслуховуваннягрудень:
інформації комірника щодо аналізу виконання заявок на постачання продуктів; допомога в організації
конкурсу серед працівників закладу «Моя улюблена страва» (до Дня Святого Миколая);
- лютий: аналіз виконання норм харчування за рік, підготовка аналітичних матеріалів для зміни
наочної інформації на стенді з харчування; - березень: спостереження за режимними процесами в групі (прийом їжі), виховання культурно-
гігієнічних навичок — результати обговорюються на педагогічній раді; - квітень: підготовка перспективного десятиденного меню, картотеки страв до літнього оздоровчого
періоду; аналіз приписів районної санітарно-епідеміологічної станції з питань організації харчування; - травень: контроль за дотриманням посадових обов'язків працівниками харчоблоку (результати
оформляються актами, наказом); - червень: контроль за зміною інформації з харчування до літнього оздоровчого періоду (графік
видачі їжі, режим дня), контроль за дотриманням норм харчування щодо фруктів і соків (результати за
слуховуються на педагогічній годині); - серпень: підбиття підсумків роботи ради з харчування, заслуховування пропозицій.